maandag 4 maart 2019

REVIEW / RECENSIE DE DRUIVENFLUISTERAAR - ILJA GORT / SLURP PUBLISHERS

Ilja Gort is niet alleen Neerlands bekendste wijnboer, maar heeft inmiddels ook zijn sporen verdiend als auteur van een aantal heerlijke romans waarin hij zijn lezers pleziert met zijn originele mix van humor en spanning. Dit laatste naar model van Quentin Tarantino's absurde en buitensporige gewelddadige acties. Zo ook in De druivenfluisteraar, zijn kersverse roman die zich niet alleen in in Frankrijk, maar tevens in Italië afspeelt, de twee landen die hij uitgebreid belicht in zijn superleuke tv-programma Gort over de grens.

De druivenfluisteraar start in La Douce France, waar de forse veertiger Janty komt werken in de verwaarloosde wijngaard van Gargouille. Janty is, anders dan zijn uiterlijk doet geloven, meer een anti-held die het fijn vindt om tegen de wijnranken te praten. Deze druivenfluisteraar ontpopt zich terstond tot redder in nood wanneer het varken Bellefleur naar de slachtbank zal worden gebracht. Bij Janty, die op de vlucht met Bellefleur in hun onderhoud moet voorzien, ontstaat het ludieke plan om haar te trainen tot succesvol truffelvarken, met alle gevolgen van dien.

Je snapt natuurlijk dat deze ongewone vriendschap en training vreselijk hilarische situaties met zich brengt. Gort weet hoe hij zijn lezers aan het lachen krijgt, en ook leuk is de entree van Figaro-journaliste Leoni Fougard, bekend uit Gort's voorgaande romans. Samen gaan ze de strijd aan tegen de gevaarlijkste man van Italië ... Er volgt een aaneenschakeling van acties waarop de sterke vriendschap tussen Janty en Bellefleur bepalend is.

Ik vind het bijzonder geestig dat Gort deze keer een varken als een van de hoofdrolspelers heeft bedacht in dit verhaal. Dit gegeven maakt het al meteen grappig, nog voordat je verder leest wat Bellefleur, als een losgeslagen olifant in een porseleinkast - zal aanrichten. Ik zag het allemaal als een film voor me, bijzonder hilarisch, zoals je van Gort wel kunt verwachten als je zijn voorgaande romans ook gelezen hebt.

Omdat de momenten zich aaneenrijgen en van het een het ander komt is er veel kans op spoilers, vandaar dat ik niet in detail treed en jullie, lieve lezers, aanbeveel om dit boek vooral zelf te lezen en te genieten van de doldwaze avonturen. Leesplezier gegarandeerd voor liefhebbers van Gort's eigenzinnige en bijzondere schrijfstijl.

De druivenfluisteraar - Ilja Gort
Uitgever: Slurp Publishers
Omslagontwerp Ilja Gort/Caroline d'Hollosy