donderdag 28 juni 2018

RECENSIE DE BOEKHANDEL / THE BOOKSHOP - PENELOPE FITZGERALD / UITGEVERIJ KARMIJN (BOEK EN FILM)

Wilma Seijbel van uitgeverij Karmijn bracht de eerste Nederlandse vertaling van The Bookshop van Penelope Fitzgerald reeds in 2015 uit. Inmiddels is de derde druk van De Boekhandel een feit, en is dit typisch Engelse verhaal (met humor en wat spot) van Penelope Fitzgerald ook verfilmd. Sinds enkele weken is The Bookshop in de Nederlandse bioscopen te zien. Ik kreeg het boek via de uitgeverij en van Cinéart ook nog eens twee vrijkaartjes voor de film, hoe leuk! Deze review betreft dus zowel het boek als de film.

Ik ga hier natuurlijk niet teveel onthullen, want dan is de lol van het lezen/kijken er meteen af. In kort bestek: Florence, een weduwe van middelbare leeftijd, begint een boekwinkel met bibliotheekje in een oud vervallen pand. Violet, een dorpsgenote die zichzelf wel erg hoog acht, maakt daar onprettig bezwaar tegen, zelfs als de zaak goed loopt. Wanneer Florence dan ook nog eens een nogal omstreden boek durft uit te brengen zijn de rapen pas echt gaar en begint het echte werk van Violet om haar weg te krijgen. De vraag is of Florence hiertegen is opgewassen. Krijgen ze haar weg of niet?

Dit alles speelt zich af tegen de achtergrond van een fictief geïsoleerd kustdorpje waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan.
"In 1959 was er geen fish-and-chipswinkel of wasserette in Hardborough, en films werden slechts eens in de twee weken op zaterdagavond vertoond, hoewel er wel behoefte aan al die dingen was. Maar niemand had ooit overwogen - en al helemaal niet gedacht dat Mrs. Green zou overwegen - een boekhandel te beginnen."
Maar dat is precies wat Florence Green wel doet. De locatie is Old House, een vervallen pand dat een personage op zich is in het boek. Old House heeft, evenals alles in het kustdorp, flink te lijden onder de overstromingen en wateroverlast. Het steunt en klopt, en leidt een geheel eigen leven. En juist deze leuke dynamiek van het oude gebouw mis ik in de film. Dat is net het charmante aspect waar de protagonist op is gevallen. Jammer dat dit gegeven niet in het script is opgenomen, want het weglaten ervan doet naar mijn smaak wel wat afbreuk aan de sfeerbeleving.

Verder vind ik boek en film heel goed overeenkomen, totdat het eind van de film in zicht kwam. Ook daarin heeft de scriptschrijver zich flinke vrijheden veroorloofd die niet synchroon lopen met het einde in het boek. Het zal waarschijnlijk bedoeld zijn om het dramatische (special)effect, maar aangezien ik het boek bijzonder waardeer zou ik er zelf niet voor gekozen hebben. Tja, ieder zijn/haar smaak en dat geldt ook voor het boek. Waar ik lyrisch over ben kan een ander van gruwelen en omgekeerd.

Mijn advies is dan ook om zelf het boek te lezen en de film te bekijken. Veel lees-/kijkplezier.

Penelope Fitzgerald (1916 - 2000) werd geboren in een zeer Engels, beroemd, intellectueel en excentriek milieu. Ondanks haar jarenlange droom om schrijfster te worden was ze daarin met recht een laatbloeier te noemen, want ze publiceerde haar eerste boek, een biografie, pas op haar achtenvijftigste. Na nog twee biografieën schreef ze in een gestaag tempo tot aan haar dood negen romans, waarvan vier (waaronder De Engelenpoort) de finale haalden van de Booker Prize. Eenmaal won ze ook. Haar laatste boek schreef ze op haar achtenzeventigste.

De Boekhandel  -Penelope Fitzgerald
Oorspronkelijke titel The Bookshop
Vertaling door Mieke Prins