donderdag 23 november 2017

RECENSIE LIEFDE MET GEBRUIKSAANWIJZING - ALINE VAN WIJNEN / UITGEVERIJ ZOMER & KEUNING

Aline van Wijnen debuteerde na het winnen van de Vriendin-schrijfwedstrijd met haar boek Halsoverkop. Liefde met gebruiksaanwijzing is haar tweede feelgoodroman.

De auteur heeft als thuisbasis voor hoofdpersonage Robin Sanders haar eigen woonplaats Almere gekozen. Leuk, zo'n persoonlijk tintje. Robin is een dame van begin 30 die helaas diep teleurgesteld is in de liefde. Wanneer de knappe fotograaf Max toenadering zoekt op een terras weet ze niet hoe snel ze ervandoor moet gaan. Haar sterke drang naar zelfbehoud maakt het voor Max niet makkelijk, maar hij laat zich niet zo snel afpoeieren. Een ludiek plan brengt hem in contact met haar, en Robin, die toch wel hunkert naar aandacht, besluit dat contact op basis van 'friends with benefits' eigenlijk geen kwaad kan. Maar, zoals je al voelt aankomen bij een feelgood, rekent ze buiten de waard ...

Aan haar verbitterde moeder, die haar eigen onprettige verleden begraaft onder bergen eten, heeft Robin geen steun. Wel aan haar jeugdvriendin Alix, maar of dat nou de aangewezen persoon is voor welgemeend advies? Gelukkig heeft ze aan Sveta een lievere vriendin bij wie ze een luisterend oor vindt. Je leest het al, Robin hoopt naarstig een gebruiksaanwijzing te vinden voor de liefde!

Ik ben geen die-hard feelgoodroman-lezer, maar zo af en toe vind ik het heerlijk om even fijn te ontspannen in een lekkere ongekunstelde roman. En dat is precies wat Aline van Wijnen je geeft met haar boek waarin ze de feelgood-sfeer goed overbrengt. Zoals je kunt verwachten bij dit genre zijn de universele thema's als liefde, verdriet en trouw van toepassing, maar wel in een mate waarin het niet beklemmend of onaangenaam wordt. Het verhaal is ingedeeld in maandperiodes, waardoor het leest als een dagboek, met her en der wat sprongen in de tijd die stukken lijken over te slaan. Desalniettemin gebeurt er genoeg om je in vervoering en tot ontroering te brengen, met humorvolle uitschieters voor het juiste evenwicht.

P.s.
Het gevaar bestaat dat je bij dit verhaal acuut trek krijgt in Chocotofs, je kent ze wel ... Je zult begrijpen wat ik bedoel wanneer je het boek leest, of al gelezen hebt ;-)

Liefde met gebruiksaanwijzing - Aline van Wijnen