dinsdag 4 april 2017

RECENSIE KOKEN VOOR ELKE DAG - DE PRAKTISCHE SCHOOL / FEMMA / UITGEVERIJ MANTEAU - WPG UITGEVERS BELGIË

Het eerste dat opvalt aan dit boek is de flinke omvang, het is een bijzonder dik boek en ik heb het uit nieuwsgierigheid gewogen op mijn keukenweegschaal. Het weegt maar liefst 1920 gram! Er staat dan ook niet voor niets in het voorwoord vermeld dat Koken voor elke dag geen gewoon kookboek is, maar het kookboek der kookboeken!

Door meer dan 2000 recepten krijgt zowel de beginnende kok als de ervaren thuischef inspiratie om fijn aan de slag te gaan in de keuken. Dit boek is van origine bestemd voor België, het is opgesteld door de Praktische school in samenwerking met Femma, onbekend bij ons in Nederland. Door de Nederlandse taal en herkenbare producten die ook in Nederland verkrijgbaar zijn is het geen probleem om het ook in Nederland te raadplegen.

Het is opnieuw uitgebracht onder het motto: "Een kookbijbel als 'Koken voor elke dag' mag al eens in een nieuw kleedje gestoken worden, want de culinaire wereld staat niet stil."

Deze allround kookbijbel is gericht op lekker, gevarieerd en gezond eten uit diverse wereldkeukens. Derhalve brengt Koken voor elke dag de culinaire wereld samen, waarbij dus naast de gangbare en vertrouwde klassiekers ook veel aandacht is voor fusion koken. Je hoeft als het aan de makers van dit boek ligt geen dag meer zonder kookinspiratie te zitten of je vertwijfeld af te vragen wat je nu weer op tafel moet zetten.

Ik had zelf wel een gezelligere cover gezien bij dit boek. De sobere kleur doet het minder snel opvallen tussen andere kookboeken in de boekhandel. Ik associeer eten met gezelligheid en zie dat ook graag aan de cover van een kookboek terug. En helaas zijn er weinig foto's opgenomen in het boek, waardoor je bij veel recepten zelf moet fantaseren hoe het eruit moet komen te zien. Ik vind foto's altijd een fijne leidraad, het geeft enig houvast voor wat je kunt en mag verwachten. Foto's kunnen vooral voor de beginnende kok, die wellicht onzeker kan zijn over het resultaat van een recept, een handig hulpmiddel zijn om de drempel te verlagen.

Pluspunt is dat het boek duidelijk is onderverdeeld in categorieën. Van aperitiefhapjes tot nagerechten en alles daartussen. Letterlijk van A tot Z, van Aardappelen tot Zeevruchten. Van ontbijt tot diner, van zoet tot hartig, kazen, soepen, noten etc., tot aan een keur aan kooktechnieken, bereidingswijzen en producten. Het tegengaan van voedselverspilling door conservering komt ook aan bod, met recepten. Het alfabetische register vergemakkelijkt het zoeken en het leeslint werkt heel handig bij dit dikke boek.

De recepten zijn zeer uiteenlopend van een eenvoudige betaalbare Croque Monsieur, waarbij ik tot mijn verrassing ook de Croque Madame variant zag staan (die ik dus nog niet kende, leuke ontdekking) tot aan complexe gerechten die meer tijd en vaardigheid vergen. Er is voor ieder wat wils, qua smaak, tijd, kookervaring en bestedingsvermogen. Dit maakt het boek bijzonder laagdrempelig en geschikt voor een zeer breed publiek, van de verstokte vegetariër tot aan de uitbundige Bourgondiër.

Duurzaamheid wordt extra belicht door ruime aandacht voor recepten met kikkererwten, quinoa, agaragar, tofu, tempeh, seitan, quorn en een keur aan groenten, die allen een goed alternatief bieden voor het minderen of geheel weglaten van vlees/vis. Desondanks blijft dit boek een echte kookbijbel en zijn er dus ook traditionele gerechten met vlees, wild en gevogelte en vis in te vinden. Er is voor iedere doelgroep wel iets interessants in te vinden ter inspiratie voor de broodnodige dagelijkse kost.

INFO OVER DE AUTEUR
De Praktische School | Femma
De Praktische School geeft jaarlijks aan duizenden vrouwen en mannen cursussen en activiteiten waarin gezonde en gevarieerde voeding centraal staat. Ook lifestyle trends en creatieve cursussen en activiteiten zitten in hun aanbod.

Koken voor elke dag - De Praktische school / Femma
Uitgeverij Manteau / WPG uitgevers België
Uitgave Hardcover, 750 blz.