dinsdag 10 november 2015

VERSLAG BOEKPRESENTATIE SKY - ELLEN LINA / UITG. ELLESSY / LARRY IBURG



Het gonsde al een tijd in Boekenland, Ellen Lina was bezig met haar derde liefdesroman. Haar eerste boek heb ik (nog) niet gelezen, maar na haar vorige roman Ooit zal ik je weer zien, die ik echt verslonden heb, kon ik niet wachten op dit nieuwe boek. 

Want toen al werd me duidelijk, deze dame kan schrijven, ze kan middels woorden emoties overbrengen waar je het kippenvel van op je lijf krijgt.



Het colofon
Zaterdag 7 november was het eindelijk zover! Samen met haar uitgever en andere personen die actief betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van dit boek, vond haar presentatie plaats in boekhandel Het Colofon in Arnhem. Dit is een prachtige zaak die meer weg heeft van een warenhuis,  en dat bedoel ik positief. 



Er is zoveel te zien en te koop, niet alleen boeken, maar ook gerelateerde artikelen zoals literaire t-shirts, en zelfs wijnen en ambachtelijke producten. Een walhalla waar je ook nog lekker kunt bijkomen in de gezellige koffiehoek. Dit maakt een bezoek aan deze zaak tot een feestje. Het Colofon is in een jaar tijd door middel van crowdfunding en enthousiaste medewerkers een waar succes aan het worden. Ze werken graag mee aan leuke evenementen in hun zaak, zoals deze bijeenkomst.


De presentatie van Sky begon om 15.00 uur, maar iedereen was al vanaf 14.00 uur welkom. Dat gaf me de gelegenheid om lekker door de zaak te struinen en wat mooie foto's te maken. 


De bovenzaal liep al snel vol, tot verbazing van Ellen, die niet zo'n grote opkomst had verwacht. De mensen kwamen uit alle windstreken van Nederland en zijzelf helemaal uit Curaçao. Ik denk dat Ellen vanuit haar charmante bescheidenheid nog niet helemaal door heeft hoe populair ze is onder de Nederlandse lezers. Er was ook een flink aantal collega boekbloggers/boekrecensenten aanwezig.

Een deel van de volle zaal

Larry Iburg, van uitgeverij Ellessy en de uitgever van Sky (en de vorige boeken van Ellen) opende de presentatie met een treffende zin die hij leende van Johan Cruijff: 'het leven bestaat uit toevalligheden'. 

Uitgever Larry Iburg
Toeval of ...
Een aantal jaren geleden kwam Ellen 'bij toeval' bij Larry terecht met haar eerste manuscript. Toevallig is Sky ook een echte Arnhemse productie, waarbij Larry 'Arnhem' op z'n "Arnhems" uitspreekt. Een Arnhemse Indo met dito dialect... ;-)

Sky speelt zich af in Arnhem, Ellen heeft een achtergrond in Arnhem, de uitgeverij is een Arnhemse uitgeverij, de vormgever is Arnhems, de redactrice komt uit Arnhem, dus in dit geval bestaat alles uit toevalligheden die samenkomen tot deze presentatie, in Arnhem!


Nog een bizar toeval...
En om nog even in dit 'toeval' te blijven hangen, blijkt de BN'er Marco Borsato vorige week met een musical op de proppen te komen die Sky heet en toevallig hetzelfde onderwerp heeft als het boek Sky van Ellen. Hoe bizar!

Ellen Lina

Afgelopen donderdag werd deze musical bekendgemaakt bij RTL Late Night en Ellen heeft direct via twitter erop gereageerd. De kracht van social media werd weer eens duidelijk, want inmiddels is er via mail contact opgenomen met haar door de producent van Sky de musical. Ze stonden ook stil bij het bizarre toeval van de overeenkomst. Er is besloten op een positieve manier een samenwerking te vinden tussen de twee projecten, het boek en de musical.


Zowel Ellen's boek als de musical gaan over hetzelfde: 'een zestienjarig meisje Sky, dat problemen heeft met haar moeder, problemen heeft op school en met internet, geen vader in haar leven en een moeder die haar niet begrijpt.'


Ellen is alvast uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de try-out van de musical, wat ze ontzettend leuk vindt. 
Ze ziet zich al in de limousine .... :-)


Arnhem versus Curaçao
De presentatie verliep heel gezellig en soepel, Ellen spreekt zoals ze schrijft, heerlijk vlot en beeldend met het juiste gevoel voor humor. Ze vertelde over haar heimwee naar Arnhem. Op Curaçao‎, waar ze met haar gezin woont, is het elke dag snikheet.



Ze genoot afgelopen week van het prachtige herfstzonnetje in Nederland. Terwijl ze Sky schreef, waande ze zich thuis in Arnhem en liep ze in gedachten door de straten, was ze in het Sonsbeekpark en fietste ze naar Vitesse. Deze gedachten van 'even thuis zijn' vond ze heel fijn, daarom houdt ze ook zo van dit boek, het is tot in de ziel haar boek, het is 'thuis' voor haar. Sky is thuis, deze plek is thuis, Arnhem is haar thuis!




Info
Ellen werd geboren in Arnhem (1983). Na de middelbare school volgde ze de PABO en werd docente op een basisschool. Vanwege het werk van haar man, die piloot is, woont ze sinds enige jaren in Willemstad op Curaçao. Ze heeft twee zoontjes, Lewis en Miles. 

Ellen's familie
Het was een geweldig leuke middag in Ellen's geliefde Arnhem. Haar ouders en zussen zaten op de voorste rij te glunderen en glimmen van trots! Ik vind het een voorrecht dat ik hen allen heb mogen ontmoeten. Twee dagen na de presentatie vertrok ze weer naar Curaçao‎, waar haar gezin op haar wachtte. 

Ellen's vader
Ik begon gisteren een uur voor het slapen gaan in Sky ... om drie uur in de nacht klapte ik het dicht, uitgelezen. Ik las eens over een boek dat een 'slaapsteler' werd genoemd. Sky kan daaraan worden toegevoegd! Ik doe mee met de blogtour voor dit boek, mijn recensie komt 18 november online, op mijn blog en social media.

Ellen met haar "bloggersfamilie"

Hou het in de gaten ... en, lieve lezers, als jullie een keer in Arnhem zijn, ga dan beslist langs bij Het Colofon. Ik ga zeker een keer terug om nog langer te snuffelen en te genieten.

Hartelijke groet,
Shyama in Boekenland





2 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige weergave Shyama, ik was er helaas niet bij. Ik heb wat gemist begrijp ik!

    groet, Wemmie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Wemmie! Het was echt super gezellig, een feestje in de boekhandel :-)

      Verwijderen