De perfecte lezer
Iedere zichzelf respecterende schrijver is
tevens een fervent lezer met de stiekeme wens in de voetstappen van door hem of
haar bewonderde voorgangers te treden. Als auteur lees je daarom keer op keer
de pennenvruchten van je literaire voorbeelden in de hoop de daarin verborgen
code te ontcijferen die jou zal helpen net zo’n meesterwerk af te leveren.
Eenmaal gevonden is het oppassen geblazen dat je die code niet zo onhandig
toepast dat het opvalt, al zei de Oostenrijkse schrijver Alfred Polgar, dat
plagiaat wellicht de meest oprechte vorm van verering is.
Maar genoeg over de schrijver want die
vormt slechts de helft van het zogenaamde koningskoppel. Iedere verteller heeft
een luisteraar nodig, iedere schrijver een lezer. Er wordt veel gesproken over
het talent van de schrijver, maar lezen is net zo goed een kunst. Het is meer
dan een technische vaardigheid waar je vroeger op je rapport een cijfer voor
kreeg. Lezen is een samenspel, een een-tweetje,
waarbij de voorzet van de schrijver door de lezer met een snoekduik à la Van
Persie ingekopt mag worden.
Voor een goed boek moet je namelijk moeite
doen. Er wordt je gevraagd je grenzen te verleggen, in een wereld te stappen
die je niet kent, je in te leven in iemand anders. Je bent geen toeschouwer,
maar deelgenoot en dat maakt je kwetsbaar. Ieder verhaal, hoe bijzonder ook,
blijft een sluimerende verzameling woorden, totdat de lezer het wakker kust.
Het goede nieuws is dat die inspanning wat
oplevert. Amerikaanse onderzoekers hebben onlangs ontdekt dat mensen die romans
en poëzie lezen een groter empatisch vermogen hebben dan lezers van populaire
fictie, waarin de hoofdpersonen zich over het algemeen een stuk voorspelbaarder
gedragen.
Maar er is ook een keerzijde. De
internetgeneratie zou een ‘twitterbrein’ ontwikkelen. Internetartikelen krijgen
maar een paar seconden de kans om zich te bewijzen voordat de lezer doorklikt.
Dit digitale leesgedrag zou zich nu verplaatsen naar offline lezen. In romans
springen jongeren van pagina naar pagina, scannend naar kernwoorden en ze
lijken hierdoor de vaardigheid van het traditionele “diep lezen” te zijn
verloren. Door het aanpassingsvermogen van de hersenen zou het brein dit
vluchtige leesgedrag wel eens als de enige juiste manier van lezen, kunnen adapteren.
Toch zie ik het persoonlijk niet somber in.
Uit de recensies en commentaren op mijn debuutroman ‘Alea’ wordt duidelijk dat
de mensen zich herkennen in Odiels worsteling, dat ze haar graag helpen om de
geheimen op het eiland te ontrafelen. Ze zijn trots op hun rol als ontdekker
van de tussen de regels in verstopte boodschap. Ze zijn ontroerd, verward,
geschokt en geraakt. Daar kan je als schrijver, in opperste dankbaarheid,
alleen maar uit concluderen: ‘Alea’ heeft de perfecte lezers!
Klik hier voor mijn recensie van Alea.
Mooie column Ria en Shyama.
BeantwoordenVerwijderenDank je wel Charlotte :-)
Verwijderen