dinsdag 5 augustus 2014

De stille kracht - Louis Couperus


 Hollandse grandeur versus Javaanse mystiek!


In het kader van 'Augustus klassieke literatuur maand', georganiseerd door collega blogger Sandra van Eijck (Sandra schrijft en leest)  heb ik De stille kracht van Louis Couperus herlezen. Ik dank hierbij LJ Veen klassiekers / Atlas contact  voor het recensie-exemplaar met de mooie cover, heruitgave 1989, zesde druk. Oorspronkelijk verschenen in 1900.



De stille kracht is één van de beste werken van Couperus. Hierin beschrijft hij het leven van Resident Otto van Oudijck en diens familie, evenals de bewoners van Laboewangi, een stille stad van geheimzinnigheid.

Er zijn door de jaren heen talrijke recensies en samenvattingen van De stille kracht verschenen, bijv. wikipedia evenals diverse informatiebronnen over Louis Couperus, o.a. LCgenootschap.

DE STILLE KRACHT
Op het eiland Java vindt een aantal onverklaarbare gebeurtenissen plaats. De inwoners wijzen die toe aan 'de stille kracht', een Indisch mysterie dat de mensen in zijn greep houdt. Resident Otto van Oudijck vindt het maar onzin. Maar als hij een regent ontslaat omdat die zich op een feest onbeschoft gedragen heeft, gebeuren er plotseling vreemde dingen in zijn huis. Als hij zich zwakker gaat voelen en ziek wordt, gaat hij steeds meer in de stille kracht geloven.

Het oude koloniale Indië is tastbaar aanwezig in dit hoogtepunt uit het oeuvre van Louis Couperus. Nederlandse nuchterheid tegenover Javaanse mystiek, angst voor seksuele taboes tegenover natuurlijke eenvoud en uitbundigheid: de hoofdpersonen in De stille kracht worden verscheurd door tegenstellingen die zij zelf niet begrijpen.


MIJN LEESBELEVING
Het lezen was een fijne herontdekking, waar ik enorm van genoten heb. Ondanks het 'oud' Nederlands had ik het sneller uit dan verwacht. Laat dat dus vooral geen  reden zijn om het boek niet te lezen. Het past uitstekend bij het tijdsbeeld dat geschetst wordt en levert een meerwaarde aan de beleving van het verhaal. Eenmaal begonnen is het niet meer weg te leggen, de virtuele reis naar het mystieke Java met de overheersende Hollandse grandeur is subliem.

Op uitzonderlijke wijze vertaalt Couperus de broeierige klamme sfeer op Java, boordevol geheimen, tegen de achtergrond van onze Nederlandse koloniale geschiedenis die in al zijn schakeringen tot leven komt.
1863 -1923

De stille kracht is als tv-serie (1974) heel indrukwekkend voor me geweest. Ik weet nog dat ik er zelfs een beetje bang van werd als jong meisje. Er doen geruchten de ronde dat er plannen zijn voor een nieuwe verfilming. Ik juich dit van harte toe!

Ik stel me zo voor dat met moderne filmtechnieken een verfilming van groot kaliber en met internationale allure tot stand zal kunnen worden gebracht.
Ik houd de berichten scherp in de gaten.

De stille kracht is een meesterlijk zinderende, weergaloze roman die de tijd overstijgt.


5 opmerkingen:

  1. Wat een prachtige leesbeleving Shyama, mooi geschreven!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja wat een mooi boek is het. Ook de tv serie was geweldig. Ik heb natuurlijk ook de dvd. Vooral ook omdat mijn oom er een klein figuranten rolletje in had. ��

    BeantwoordenVerwijderen