donderdag 10 april 2014

Recensie Scott Bloom en de dochters van Chenchen - Rosa Miller



Uitgave van Brave New Books
Genre: thriller
Ebook






Op 8 maart jl ontving ik het e-book "Scott Bloom en de dochters van Chenchen" van Rosa Miller, als haar persoonlijke boekenweekgeschenk op Facebook. Ik had er al regelmatig over gehoord en summier iets over gelezen. Mijn belangstelling was dus gewekt en ik ben Rosa zeer dankbaar voor haar cadeau!


AUTEUR
Rosa Miller (NL, 1961) komt uit een groot huisartsengezin en heeft Planologie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam. Voordat ze met schrijven begon, werkte ze ruim 20 jaar als Adviseur op het terrein van de openbare orde, veiligheid en criminaliteit.
Ze debuteerde in 2013 met haar roman Scott Bloom en de dochters van Chenchen.
Haar grote inspiratiebron voor haar schrijfstijl is de Engelse auteur Ian Fleming, wereldberoemd om zijn James Bond verhalen in zowel boeken als films. Ze houdt erg van zijn compacte schrijfstijl en gehanteerde spanningsboog.

Het verhaal start met een proloog dat zich 30 jaar eerder afspeelt!
Het laat zien waartoe het "wrede" politieke Chinese 1-kind beleid kan leiden als je gedwongen wordt keuzes te maken! Het beschrijft een heftige actie van een - door wanhoop tot het uiterste gedreven - Chinese vrouw. Bij het lezen van dit stuk zag ik de vrouw op de cover voor me.

En dan begint het verhaal waarin de knappe Engelsman Scott Bloom tijdens een lezing in de ban raakt van de mooie intelligente Jo-Ann en haar volgt naar Beijing. Zij gebruikt hem als pion in een machtig spel waarin zij niet kan deelnemen en hij steekt zich, onwetend en verblindt door verliefdheid, in een wespennest van zeer vijandige bedrijfsovernames, waarvan hij de verstrekkende gevolgen niet kan overzien.

Hij krijgt de ernst en het gevaar ervan pas in de gaten als er geen weg meer terug is voor hem. Dit gevaarlijke kat-en-muis spel zet vaart in het spannende verhaal, de gebeurtenissen volgen elkaar in rap tempo op. Hij wordt gesteund door de dochters van Chenchen, maar in hoeverre zijn deze nog betrouwbaar wanneer hun persoonlijke motieven de overhand krijgen? Hun "moeder" van het tehuis, Sunny, heeft haar eigen beweegredenen om de dochters van Chenchen in te zetten in de strijd tegen de machtsovernames.

De diverse personages die in de verhaallijn voorkomen, vloeien moeiteloos in elkaar,  de een wat meer uitgediept dan de ander en hier en daar ondersteunt met levenswijsheden van Sun-Tzu, die wat mij betreft een meerwaarde aan het verhaal geven!

Rosa Miller heeft een sterk debuut geschreven. Haar voorliefde voor James Bond is zeer herkenbaar in het personage Scott Bloom. Ik had persoonlijk wat meer van Sunny willen zien in het verhaal, haar karakter had naar mijn smaak wat meer uitgediept mogen worden.

De spanning is ontzettend goed opgebouwd met een heel verrassend eind. Ik hoop van harte dat er een vervolg komt, het verhaal leent zich ervoor! Buitengewoon knap hoe Rosa Miller erin geslaagd is het Chinese 1-kind beleid te verweven in een spannend, gelaagd en zeer filmisch verhaal.

Een echte pageturner!!!





1 opmerking: