vrijdag 15 januari 2016

RECENSIE KOUD OPGEDIEND - MARITA VAN DER VYVER / UITGEVERIJ ORLANDO / BOEKALICIOUS

"Een bijzondere emotionele reis met tussenstopjes om even flink te lachen. De juiste ingrediënten in de juiste dosering!"

Koud opgediend is een wraakroman die gaat over een bedrogen echtgenote, Clara, culinair journaliste en foodie, die door haar man wordt verlaten voor een jongere vrouw, knap, slank en blond. Het beschrijft het verwerkingsproces waar ze doorheen gaat.

Koud opgediend is in de vorm van een  briefroman geschreven, maar dan in de moderne variant van e-mails aan vriendinnen, familie en  haar ex-man. Sommige verstuurt ze niet, maar het helpt haar om haar gevoelens te ventileren en een plek te geven. Clara bedient zich hierbij van een sarcasme en cynisme die uit de krochten van haar gewonde en gekwetste ziel komt. Maar gelukkig is het niet alleen kommer en kwel, want er zit voldoende lucht in het verhaal om regelmatig in de lach te schieten. Dat heeft de auteur prettig in balans gebracht.

De hoofdstukken starten allemaal met terminologie die zou volstaan in een kookboek. Maar laat er geen verwarring ontstaan, het gaat hier beslist niet om een kookboek, maar om een 'wraakroman'. Clara kookt zeker in dit boek, maar meer nog van woede. Ze zint op een pittige wraak op haar ex, die haar stabiele leven en dat van haar kinderen overhoop gooit. Ze leert gaandeweg haar verwerkingsproces dat wraak een gerecht is dat wel heel koud opgediend wordt. Hoe Clara van het stadium kokend naar kalme bekoeling gaat lees je in Koud opgediend, die in het Zuid-Afrikaans veel zachter klinkt, 'Dis koue kos, skat'.  Achter in het boek staat een verklarende woordenlijst voor de Zuid-Afrikaanse woorden die in het verhaal staan.

Het thema 'ontrouw en wraak' is een vrij cliché onderwerp, maar laat je daardoor niet weerhouden om het boek te lezen. Alleen al door de onalledaagse vorm en de diepere psychologie die nieuwe inzichten met zich meebrengt is het al boeiend. De auteur neemt je mee op een bijzondere emotionele reis, met tussenstopjes om even hard te lachen! Dit boek is als een goed gerecht met de juiste ingrediënten in de juiste dosering.

Vorig jaar was ik bij de presentatie van dit boek die plaatsvond bij uitgeverij Orlando in het pand van Boekalicious, waar het gehuisvest is in een geweldig leuke ambiance. Zie hier het stuk dat ik erover schreef.

Marita van der Vyver (1958) is een succesvolle Zuid-Afrikaanse schrijfster die momenteel met haar gezin in de Provence in Zuid-Frankrijk woont. Ze publiceerde diverse romans, waaronder Vergenoeg en Stiltetijd. Haar boeken zijn in vele landen in vertaling verschenen, voor het theater bewerkt en verfilmd.

Koud opgediend wordt verfilmd door Deon Meyer. Ik ben benieuwd hoe de vertaling van boek naar film zal zijn. Ik lees heel beeldend en heb tijdens het lezen mijn 'eigen film' gecreëerd en voorbij zien komen. Het gevaar dat een film dan een desillusie kan zijn is daardoor niet gering. Ik ben reuze benieuwd ernaar!

Koud opgediend - Marita van der Vyver
In het Zuid-Afrikaans uitgebracht in 2010
Uitgeverij Orlando