woensdag 13 september 2017

REVIEW & INTERVIEW DE ERFENIS VAN MOZART - FEMKE ROOBOL / AMBO ANTHOS



Op 7 juli jl. was de boekpresentatie van Femke Roobol bij uitgeverij Ambo Anthos in Amsterdam  Dit is inmiddels het vijfde boek van Femke, maar de tweede in de historische reeks bij deze uitgeverij. 

De erfenis van Mozart:
"Duik onder in de Romantiek met de sfeervolle historische roman Erfenis van Mozart van Femke Roobol, over familie, liefde, bals en baronessen, maar ook over jaloezie en verlies".

Ik dook inderdaad onder in dit verhaal en ben enthousiast over hoe Femke het levensverhaal van Constanze, maar ook van de andere personages, heeft ingekleurd. Als partner van Mozart heeft Constanze het niet makkelijk gehad, het gevoel hebbende tweede keus te zijn (zijn eerste keus was haar talentvolle zus Aloise, Luise genoemd in dit boek) en op de twee plaats te staan, ondanks haar eigen zangtalent. Desondanks koesterde hij haar, maar tja, van de liefde alleen kun je niet leven. 

Mozart's extravagante levensstijl bracht hen niet zelden in de financiële problemen, met verhuizing na verhuizing tot gevolg. Was Constanze zo'n meegaand kindvrouwtje dat zich alles maar liet aanleunen? Gezien de setting in de 18e eeuw zou je haast denken van wel, maar Roobol heeft met een mengeling van feit en fictie een bijzonder karaktervol personage neergezet dat allesbehalve aan dat kinderlijke beeld voldoet. De titel geeft al prijs dat het draait om de nalatenschap van Mozart aan zijn vrouw en kinderen. Naast zijn muziekstukken liet hij hen fikse schulden achter, waar Constanze zich uit moest zien te redden. 

Ik vind dat Femke dit verhaal geweldig vlot heeft geschreven. Ze brengt je in vervoering en laat je spontaan landen in de 18e eeuw, waarin muziek de rode draad is. Ze heeft feit en fictie vloeiend verweven, waardoor je als lezer niet meer doorhebt waar het ene in het andere overgaat, top! Derhalve vind ik Femke een romancier met een verrassende en verfrissende schrijfstijl. Haar historische boeken, waaronder ook haar vorige roman Tulpenliefde, zijn vlot van toon en brengen de geschiedenis vibrerend tot leven. Een ontdekt talent waar ik graag meer van wilde weten. Daarom heb ik haar op vrijdag 25 augustus jl. bij mij thuis geïnterviewd, zodat ook jullie haar beter leren kennen als auteur en als persoon. Ze licht een flinke tip van de sluier, lees mee!



Lars en Femke Roobol en Shyama Hopman

Interview met Femke Roobol

Dit is je tweede historische roman bij Ambo Anthos. Vorig jaar verscheen Tulpenliefde en nu De Erfenis van Mozart. Hoe kom je aan de thema's voor je boeken en heb je er zelf iets persoonlijks mee?
"Een idee voor een boek ontstaat op verschillende manieren: soms zie ik iets op televisie, of ik lees iets wat me opvalt. Het verhaal van Tulpenliefde is bedacht na een bezoek aan een tentoonstelling over meesterschilderes Judith Leyster. Bij De erfenis van Mozart raakte ik gefascineerd door de vrouw die in de schaduw stond van de componist en ontstond zo het verhaal. Ik zoek altijd naar dingen die mij zelf raken, dus ja, in die zin heb ik zeker iets persoonlijks met mijn eigen boeken."

In het verlengde van de vorige vraag: Waar komt je fascinatie voor de historie vandaan? 
"Ik ben altijd geïnteresseerd geweest in geschiedenis en lees veel historische romans. Ik denk dat het de schuld is van Hella Haasse. Op mijn twaalfde las ik Het woud der verwachting en was erg geboeid door de manier waarop ze het verleden opriep. Ik wilde dat zelf ook doen. Ik was erg verdrietig, de dag dat ze overleed, ik had haar graag een keer ontmoet."

Hoe heb je je research gedaan? 'Veldwerk' of internet of ....
"Research begint met heel veel lezen. Alle mogelijke boeken die ik te pakken kan krijgen. Vaak ook archiefstukken. Samen met mijn man doe ik veel stamboomonderzoek. Hij is heel goed in het lezen van oude teksten, dat komt goed van pas. Internet gebruik ik vooral om bronnen te zoeken, niet als bron zelf omdat het niet altijd klopt. En ja, verder bezoek ik zelf de plekken, als het even kan. Zoals afgelopen zomer Scandinavië, voor mijn volgende boek." 

Het is in de Erfenis van Mozart alsof je Constanze persoonlijk hebt gekend. Hoe heb je zo in haar hoofd en huid kunnen kruipen? Heb je overeenkomsten met het personage Constanze?
"Iedere schrijver probeert in het hoofd van zijn personages te kruipen, maar ik ben blij dat jij vindt dat me dat is gelukt. Waarschijnlijk zit er in ieder personage wel iets van mezelf, of wie weet wel iets van de mensen om me heen. Als ik het zelf niet heb meegemaakt, probeer ik het me voor te stellen. Voor De erfenis van Mozart heb ik bijvoorbeeld met twee weduwen gepraat over hun rouw. Dat was heftig, maar het waren mooie gesprekken en ik vind het bijzonder dat ze hun rouw met mij wilden delen. En dan moet je als schrijver al die informatie transformeren naar fictie." 

Als romancier heb je de vrijheid om een historisch verhaal naar believen in te kleuren. Is er voor jou een grens die je trekt tussen feit en fictie of benut je alle mogelijkheden, no matter what?
"De feiten die je kunt vinden, zijn je uitgangspunt. Maar ik schrijf wel een verhaal. Dus zoek ik de grenzen op en maak er fictie van. Als er in een biografie over Constanze staat dat zij waarschijnlijk bij de zanglessen van haar oudste zussen is geweest kan ik dat gebruiken vind ik. Maar dat Mozart in Praag zat terwijl hij aantoonbaar in Parijs was, dat doe ik niet."

Zo'n verhaal over Mozart en zijn geliefde vrouw kan natuurlijk niet zonder muziek. Van welk muziekstuk van hem ben jij het meest onder de indruk en waarom? Wat roept het bij je op?
"Ik vind veel muziek van Mozart mooi. Zijn vioolsonates bijvoorbeeld. Ik hou ook erg van zijn Requiem, dat roept melancholie bij mij op. Veel van zijn muziek is vrolijk en licht, maar ik houd meer van zijn donkere stukken in mineur. Ik schrijf nooit met muziek, ik moet absolute stilte om me heen hebben. Maar De erfenis van Mozart heb ik geschreven terwijl ik naar zijn muziek luisterde." 

Heb je zelf ooit een muziekinstrument bespeeld? Welk stuk zou jij zelf willen kunnen componeren? Vrolijk, zwaar ....
"Componeren lijkt me heel lastig, ik was meer een musicus. Ik heb van mijn zevende tot mijn drieëntwintigste dwarsfluit gespeeld. Dat was overigens niet Mozarts lievelingsinstrument, helemaal niet! Hij heeft maar 1 fluitconcert geschreven. Omdat ik op mijn zeventiende naar het conservatorium wilde, heb ik tijdens de voorbereiding daarop wel in kamerkoren sopraan gezongen en zo veel van zijn muziek gezongen. Op mijn achttiende bedacht ik dat ik niet goed genoeg was en ging Italiaans studeren." 

Jouw vorige roman Tulpenliefde heeft veel overeenkomsten met de bioscoopfilm Tulip Fever, die nu in de NL bioscopen draait. Stel dat De erfenis van Mozart verfilmd zou worden, welke auteurs (NL of buitenlands) zouden de rollen van Mozart, Constanze en Aloisia (Luise) het beste kunnen vertolken volgens jou?
"Iedere schrijver focust weer op andere elementen in zijn verhaal. Tulpenliefde  gaat naast de tulpenmanie bijvoorbeeld ook over hebzucht, de ambitie van een vrouw in de zeventiende eeuw en de pest. En zo krijg je vanuit hetzelfde thema toch weer een heel ander en eigen boek. Je boek verfilmd zien is een droom van de meeste schrijvers, maar het goed casten is een vak apart. Ik zou me graag laten verrassen, als mijn verfilming maar geen Hollywood- sausje krijgt want dat vind ik niet zo passen bij historische films. Bijna iedereen kent wel de film Amadeus van Miloš Forman uit 1984. Ik zou willen dat in een volgende film Mozart minder als een groot kind en Constanze minder als een dom gansje worden neergezet. Hun persoonlijkheden hadden veel meer diepgang volgens mij."

Je bent alweer bezig met je volgende boek. Kun je daar een tipje van de sluier over lichten voor ons?
"Ik kan vertellen dat het over een Amsterdamse vrouw in de zestiende eeuw gaat die in Scandinavië terechtkomt. De andere hoofdpersoon is een man, dat vind ik wel een uitdaging. Een mannelijk perspectief is lastiger voor me, maar geeft andere mogelijkheden. Ik heb alweer een paar hoofdstukken af van de eerste versie. De rest houd ik nog even voor me 😊."




Klik hier voor mijn verslag met foto's van de boekpresentatie van De erfenis van Mozart.
Klik hier voor mijn recensie van Tulpenliefde.

Boekinfo
De erfenis van Mozart - Femke Roobol
Uitgeverij Ambo Anthos
Genre Historische roman
Uitgave Paperback, 411 pagina's, Nederlandstalig
Verschenen juli 2017



Geen opmerkingen:

Een reactie posten