woensdag 8 maart 2017

RECENSIE HAAT - MEL WALLIS DE VRIES / UITGEVERIJ DE FONTEIN

Deze recensie is geschreven door Joëlle de Lange (14 jaar)

Iedere YA-fan kent de schrijfster Mel Wallis de Vries wel, een bekende schrijfster van spannende jeugdboeken over moord en misdaad. Haar nieuwste boek is Haat, een boek dat opvalt door de mysterieuze zwarte cover.

Haat heeft 202 bladzijden die zijn verdeeld over 26 pagina’s en 9 korte hoofdstukken, geschreven vanuit het perspectief van verschillende personages. De rest is geschreven uit het oogpunt van Nikki, de protagonist. Ook zijn er soms bladzijden in het boek waar de dader notities heeft gemaakt over Nikki.

Samenvatting
Op een dag wordt de zestienjarige Nikki wakker in een park. Ze zit onder het bloed dat niet van haar is, en op een paar meter afstand ligt een halfdood meisje. Ze is zwaargewond en wordt in kritieke toestand in het ziekenhuis opgenomen. Algauw denkt bijna iedereen dat Nikki haar heeft neergestoken. Nikki kan zich echter helemaal niks herinneren van wat ze heeft gedaan en gaat op zoek naar de waarheid. Maar dat is niet zo makkelijk. Bijna iedereen is tegen haar en ze kan niemand vertrouwen. Algauw begint Nikki aan alles te twijfelen. Heeft zij de misdaad gepleegd? Of speelt er iemand een sadistisch spel met haar?

Mijn mening
Toen ik dit boek in de boekhandel zag, kon ik hem niet laten liggen. Ik ben al jaren groot fan van Mel Wallis de Vries en dankzij de verhaallijn en de cover leek Haat mij een boeiend verhaal. Het begin van het verhaal vond ik nogal snel gaan. Ineens lag Nikki in het ziekenhuis en een paar bladzijden later was ze weer thuis en nog een bladzijde later was ze weer op school. Verder leek Nikki me nou niet echt een interessant personage.

Toch kreeg het boek een tijdje later weer de typerende “Mel Wallis de Vries-sfeer”, waarin je meeleeft met het hoofdpersonage en je je constant afvraagt wie de dader is. In een rap tempo ging ik door het boek heen. Ik had een aantal verdachten, maar toen de identiteit van de dader aan het licht kwam, was ik ontzettend verrast en ook wel een beetje geschrokken. Het motief is eigenlijk erg zielig en het hele verhaal zet je aan het denken. Al met al is dit naar mijn mening een van de beste boeken van Mel Wallis de Vries die ik ooit heb gelezen.
Een dikke aanrader!

Kijk hier voor de trailer van Haat

Mel Wallis de Vries is de succesvolste jeugdthrillerauteur van dit moment: haar boeken zijn razend populair en worden door een grote en sterk groeiende groep fans verslonden. De verhalen zijn vlot en realistisch geschreven en spannend tot de laatste bladzijde. Mels boeken worden in verschillende landen uitgegeven.

Haat - Mel Wallis de Vries
Genre Jeugdthriller
Uitgeverij De Fontein