donderdag 22 december 2016

RECENSIE HET BESTE VAN ADAM SHARP - GRAEME SIMSION / LUITINGH SIJTHOFF, AMSTERDAM

Graeme Simsion was een tijd terug bij boekhandel Paagman in Den Haag voor de promotie van zijn nieuwste roman Het beste van Adam Sharp. Als groot fan van zijn twee Rosieboeken (* kijk onderaan voor de recensies) was ik natuurlijk heel nieuwsgierig naar dit nieuwe boek.

Het beste van Adam Sharp is vanuit een totaal andere aanpak en invalshoek geschreven dan de Rosieboeken. Daar waar de klunzige, autistische Don met zijn Rosie voor hilarische taferelen zorgt, is het bij Adam Sharp veel gematigder. Ik voelde me tijdens het lezen ietwat teleurgesteld, want Simsion kan bijzonder geestig schrijven, en dat niet alleen, hij is het zelf ook.

Tijdens de presentatie bij Paagman liet hij het publiek enorm lachen. Zo vertelde hij dat hij de inspiratie voor Adam Sharp heeft geput uit een oudere man, daarbij wijzend op zichzelf ;-). Een derde van het personage heeft wat van hem, de overige tweederde komt van mensen die hij kent.

Greame Simsion in gesprek met Hedda Sanders

Zijn inspiratie voor dit boek kreeg hij tijdens een vakantie in Frankrijk met zijn vrouw Ann. Ze kreeg een email van een ex-geliefde van 25 jaar geleden. Dit was de aanzet tot deze nieuwe roman die in twee delen is onderverdeeld en waarin Adam Sharp na twintig jaar een email krijgt van zijn ex. Hierdoor komt hij in een sfeer van herinneringen en terugblikken aan hun tijd samen, waarin muziek een bindende factor was. Derhalve is het verhaal gelardeerd met referenties naar songteksten. Less is More was hier zeker van toepassing geweest.  Maar dat terzijde, in het tweede deel komt er een wending in het verhaal die het trage uit het eerste gedeelte gelukkig opstuwt en de aandacht beter pakt. Je vraagt je af welke keuze hij uiteindelijk zal maken!

Toch heeft het naar mijn smaak dan al te lang gesudderd om me in het verhaal te trekken. Al met al vind ik dat Graeme Simsion tot veel meer in staat is dan deze roman. Ik blijf deze auteur volgen en hoop dat zijn volgende boek, dat hij aan het schrijven is met zijn vrouw Ann, weer van een sterker niveau mag zijn. Voor de liefhebbers is er een zeer uitgebreide playlist vol klassieke songteksten om verder van te genieten, neem er wel de tijd voor!

* klik hier voor de recensie van Het Rosie project en Het Rosie effect

Het beste van Adam Sharp - Graeme Simsion
Uitgeverij: Luitingh Sijthoff, Amsterdam
Uitgave   : Paperback, 304 pagina's
Genre      : Roman
Verschenen oktober 2016

1. Helemaal mee eens Shyama. Je recensie verwoord precies wat ik ook van dit boek vond. De muzieklijst wil ik nog wel eens een keer op mijn gemak doornemen. Had het boek als sprinter (binnen een week lezen en terugbrengen naar de bibliotheek) gelezen. Daardoor kwam ik er niet aan toe om de hele muzieklijst te luisteren.