zaterdag 25 juni 2016

RECENSIE TOEN IK EINDELIJK DURFDE - CHANTAL STRAVER / UITGEVERIJ S2

Via uitgeverij S2 kreeg ik dit debuut, Toen ik eindelijk durfde, van Chantal Straver aangeboden voor mijn blog. Ik vind het intrigerend om een boek van een blogger te mogen lezen en zo geschiedde.

Ik las dat Chantal in 2008, toen ze eenentwintig was, begon met een blog waarin ze schrijft over haar leven. Dit deed ze onder andere jarenlang voor het bekende vrouwenblad Viva. Het blad ken ik, maar haar blog is helaas al die jaren aan mijn aandacht ontsnapt. Extra leuk om ze nu gebundeld te lezen.

In Toen ik eindelijk durfde neemt ze de lezer mee in haar droom en op haar pad naar een gelukkiger leven, waarvoor ze haar huwelijk, baan en huis achter zich liet.

Doordat dit boek is gebaseerd op haar blog leest het door de korte verhalen (blogs) anders dan een roman. Haar verhaal start in 2009. Ze geeft zichzelf bloot door de inkijk in haar leven en het proces van verandering daarin. Ze blikt ook terug op toen ze elf jaar was en naar een buurtkarateschool ging voor oriƫntatie. Haar ontmoeting met sensei Erik, die haar karateleraar werd en bij wie ze later ook zelf karateles ging geven, zette veel in beweging, zonder dat ze daar meteen erg in had.

Haar verhaal is bijzonder omdat zij laat zien dat ze niet alleen droomde over een ander, beter en zinvoller leven, maar het ook daadwerkelijk heeft gedaan.
"Een echte droom is iets wat je wilt doen vanuit je hart. Niet omdat je ouders het willen. Niet omdat anderen het doen. Maar omdat jij het wilt doen. Omdat jij er voldoening uit haalt. Grote dromen achterna jagen betekent verantwoordelijkheid nemen....... Je mag jezelf gelukkig prijzen als je een grote droom leeft. Geluk om het feit dat je lef hebt en in jezelf gelooft."
Chantal heeft niet geschroomd om obstakels te overwinnen en moeilijke, zware keuzes te maken. Zij is zelf het schoolvoorbeeld van 'lef' en 'geloof in zichzelf'. Ze is tegenwoordig trainer in mentale weerbaarheid bij Doyo (klik hier voor de site) en oprichter van een bloeiende karateschool. Daarnaast is ze zelfstandig communicatieadviseur en schrijver.

Dit boek kan een inspiratie zijn voor mensen die op wat voor wijze dan ook zijn vastgelopen in hun leven of niet gelukkig zijn. En voor iedereen die al lekker in zijn/haar vel zit zeg ik: lees haar verhaal en geniet. De zeer toegankelijke en ongekunstelde schrijfstijl is beslist een waarborg voor enkele uren vlot leesplezier, waarbij je ongetwijfeld wel iets leerzaams oppikt.
"Een van de belangrijkste levenslessen die ik leerde is dat het leven het leven is. Er staan me nog veel geweldige en veel vreselijke dingen te gebeuren. C'est la vie."

Let op!
Er komt snel ook een WINACTIE online voor dit boek.