vrijdag 5 juni 2015

RECENSIE DE CIRCUSVROUW - JELMER JEPSEN




"Jepsen beschikt over een heerlijke vlotte schrijfstijl, scherp gevoel voor humor en oog voor detail."




Margriet Alberda, 36 jaar oud, is door een vreemde samenloop van omstandigheden met haar zoon Pim terechtgekomen op Elba , het mooie Toscaanse eiland in Italië.
"Na mijn plotselinge vertrek uit Nederland, nu bijna drie maanden geleden, nam ik me voor dat ik me niet meer zomaar van alles zou laten zeggen, nooit meer, door niemand niet. 'Incasseren, interpreteren, reageren', dat zou mijn nieuwe motto worden ... "
Ze beseft dat haar levenslange gewoonte om direct te reageren niet in een paar weken af te leren is. Het interpreteren schiet er nog te vaak bij in, waardoor ze snel in moeilijkheden raakt. Dit geeft het eigenzinnige karakter van Margriet treffend weer.

Door middel van flashbacks wordt haar leven ontvouwt. Haar bazige en gelovige moeder had haar vroeger in de tang door voor elk wissewasje de pastoor te bellen. Ze vond dat het kwaad in Margriet zat en wilde haar bevrijden van haar zonden.
".... , en misschien is het daarmee allemaal wel begonnen. Het verdraaien van dingen. Het flexibel omgaan met de werkelijkheid."
Na haar moeders dood studeert en werkt Margriet jaren in de thuiszorg. Dan leert ze Hans kennen, een bouwkundig adviseur, met wie ze trouwt en zoon Pim krijgt.  Hun leven krijgt een onplezierige wending wanneer Hans zijn baan kwijtraakt en een eigen pannenkoekenhuis begint. Ondanks haar inspanningen - zij draait uiteindelijk voor alles op - blijft de zaak verlies draaien. Margriet is het spuugzat.

Wanneer haar zoon Pim haar op een dag meesleurt naar de plaatselijke kermis in hun Hollandse dorpje, maakt ze kennis met Bruno, geboren en getogen op Elba en als puber bij het circus terechtgekomen. Hij heeft een uniek concept bedacht in kermisland, een show en attractie in één. Dit wordt het begin van een nieuw hoofdstuk in Margriets leven.

Dit is het eerste boek dat ik gelezen heb van Jepsen. Hij debuteerde in 2013 met de roman Vallen als het heet is. Als die ook zo goed is geschreven als De circusvrouw moet ik het heel snel gaan lezen. Want één ding is duidelijk voor mij, Jepsen kan schrijven! Hij beschikt over een heerlijke vlotte pen waarmee zijn scherpe gevoel voor humor buitengewoon goed uit de verf komt. Ik heb af en toe zitten gieren, het is allemaal zo beeldend en filmisch beschreven waardoor je als lezer verandert in een toeschouwer. Een fijne en verfrissende sensatie om mee te maken.

Zon, zee en strand zijn het sfeervolle decor in dit vlotte verhaal dat zich op het prachtige eiland Elba afspeelt. Het personage van Margriet is erg goed beschreven, haar gestuntel en haar twijfels maken haar echt, evenals haar moed om van vertrouwde paden te gaan en schepen achter zich te verbranden.  Ze is een vrouw om van te houden, een toegewijde moeder en vriendin, die graag tegendraads handelt, maar wel vanuit haar eigen juiste beweegredenen. 

Ondanks dat de andere personages minder diep zijn uitgewerkt, hebben ze een fijne ondersteunende rol in het verhaal die naadloos aansluit in Margriets leven. De mysterieuze cover met de vogel in duikvlucht kon ik niet direct plaatsen, maar wordt al lezende helder. De Circusvrouw is beslist een aanrader om te lezen.

Ik heb dit boek mogen recenseren voor Xander Uitgevers BV, waarvoor dank.





de Circusvrouw - Jelmer Jepsen
Genre: Roman
Uitgever: Xander Uitgevers BV
Uitgave:  Paperback, 255 pagina's, eerste druk
ISBN:      978 94 0160 3713
2015



Geen opmerkingen:

Een reactie posten