dinsdag 2 december 2014

RECENSIE DE VERSJES VAN LARS - LARS VAN DER WERF



Ik zag dit leuke boekje al een aantal keer voorbij komen op internet en het trok elke keer mijn aandacht. Groot was mijn verrassing en blijdschap vorige week dat ik het als recensie-exemplaar mocht lezen voor Uitgeverij Meulenhoff, waarvoor dank!


Het is een mooi klein handzaam boekje dat prettig is om op ieder geschikt moment op te pakken en een versje of meer te lezen, al naar gelang je stemming. De cover waarop Lars staat afgebeeld met een tros rode ballonnen is door zijn eenvoud erg aantrekkelijk. Ik heb het steeds opgepakt en eruit gelezen wanneer ik bijvoorbeeld pauzeerde tussen mijn bezigheden met een lekkere cappuccino erbij, maar ook gezellig 's-avonds in bed. En ik laat het zichtbaar op de tafel in de kamer liggen, wellicht dat anderen er ook van kunnen genieten.

Voorafgaand aan alle versjes in het boekje staat "Heb lief ". Dit geeft meteen de strekking van de leuke versjes weer, die meer diepgang bevatten dan je op het eerste gezicht zou denken. Heerlijk die verborgen levenswijsheden boordevol liefde en nostalgie die je beslist doen glimlachen door de herkenning en plezier.

Duidelijk is de no-nonsense stijl van Lars van der Werf, hij kan met weinig woorden de essentie overbrengen. Hij rijmt er vlot op los en schroomt niet de zinnen op ongebruikelijke wijze af te breken, waardoor hij de cadans onderbreekt en daarmee enigszins verwarring opwekt. Ik kan dit zijweggetje wel waarderen, het is een frisse benadering waardoor hij het alledaagse bijzonder doet overkomen.

Opa's tuin had een kleine
vijver en met veel ijver
grootgebrachte fuchsia's
die als het buiten kouder
ging worden in potten
konden en in het kleine
kamertje de hele winter
stonden op Oma's oude borden.

Of:

Zomer bladert uit de
bomen naar beneden
en langzaam nadert
de winter zoals die
van een zomer geleden.

Beide versjes zijn heel toepasselijk in dit jaargetijde en spreken extra tot de verbeelding.

De versjes van Lars is "hèt cadeauboek voor je geliefde of andere lieverds", staat op de achterkant vermeld. Deze versjes doen echt iets met je. Ik kan dit beamen, plezier gegarandeerd. Ik zal nog heel vaak van dit bijzondere versjesboek genieten, bedankt Lars!



 
Genre:     Dichtbundel
Uitgever: Meulenhoff Boekerij b.v. Amsterdam
Uitgave:   Hardcover, 127 pagina's, 2014
ISBN:       978 90 290 9040 7 / ook als e-book verkrijgbaar




Geen opmerkingen:

Een reactie posten