maandag 9 maart 2015

RECENSIE RYDER - NICK PENGELLEY

"Spannende actie, vlotte plotwendingen en sterke personages"

Scotland Yard schakelt de hulp in van dr. Ayesha Ryder. Haar expertise is genoodzaakt in een gruwelijke moordzaak, waarbij de invloedrijke Sir Evelyn Montagu op afschuwelijke wijze is doodgemarteld. Ryder, de onverschrokken dame met beauty èn brains, is geschokt als ze ziet hoe Montagu is vermoord. Ze was dan ook nauw met hem verbonden en is vastberaden de moordenaar(s) op te sporen.

In de Tower of Londen zal in die week een gezamenlijke verklaring worden afgegeven door twee vooraanstaande wereldleiders uit het Midden-Oosten. Montagu stond op het punt schokkende onthullingen te doen over de geschiedenis van dat gebied, waarin de beroemde Lawrence of Arabia en Winston Churchill een belangrijke rol speelden.

Ryder komt door haar zoektocht weer oog in oog te staan met een belager uit haar verleden. Ze raakt in een web van machtige politieke spelers verstrikt, ieder met hun eigen belangen voor ogen. Een aanslag in Downing Street Londen brengt de zoektocht van Ryder in een stroomversnelling waarin ze verwoed naar de oplossing zoekt om de terreur een halt toe te roepen. Zal het haar lukken de zaak op tijd te ontrafelen om ergere dreiging in de kiem te smoren?

Ryder is het eerste deel van een trilogie rond Ayesha Ryder. Ik ben nu al benieuwd naar de volgende delen. Dit verhaal was in eerste instantie iets moeilijk in te komen door alle informatie en de snelle plotwendingen. Maar daar schuilt tegelijk ook deels de kracht van het verhaal, dat goed in elkaar zit. Het vertragende intro is gauw vergeten, als je eenmaal in het verhaal zit wordt het zeker de moeite waard.

Op de achterflap staat: De Da Vinci code van het Midden Oosten. Ik kan me hier in vinden. Ik ben zelf fan van Dan Brown, en niet alleen om De Da Vinci code, maar ook zijn andere werken waarin de lezer meegetrokken wordt in de vaart van de zoektocht en de oplossing. Dit verhaal van Nick Pengelley is net zo prikkelend en boeiend. De goed gedoseerde en opgebouwde spanning, de vlotte plotwendingen en de sterke personages zijn een waarborg voor een aantal uur leesplezier.

Dat Pengelley's kennis van het Midden-Oosten feilloos tot uiting komt in Ryder, is niet vreemd gezien zijn loopbaan als politiek analist in het Midden-Oosten. Het is voor mij persoonlijk een enigzins taaie materie, maar Pengelley verwoord het dusdanig waardoor het gaandeweg transparanter en goed te volgen wordt. Het filmische gehalte in Ryder is dermate hoog, dat het me niet zal verbazen indien het daadwerkelijk tot verfilming zal komen.

Ik had nog niet eerder van deze auteur gehoord, maar ben blij dat ik door deelname aan de Blogtour van WPG België / uitgeverij Manteau kennis heb mogen maken met deze  intrigerende Ayesha Ryder thriller. Mijn dank aan WPG uitgevers België voor het recensie-exemplaar.

Ryder - Nick Pengelley
Uitgever :  WPG uitgevers België
Uitgave  : Paperback, 361 pagina's