zondag 11 mei 2014

In gesprek met Mayke Smit, auteur van de roman Los



Mayke Smit is trainer, coach en adviseur op het gebied van leiderschap, samenwerking en loopbaanbegeleiding. Ze is ervaringsdeskundige als het om scheiden gaat.  Met Los wil ze de drempel verlagen om de verwerkingstocht na een verbroken relatie aan te gaan. Het biedt inspiratie om sneller en steviger uit een scheiding te komen en weet een gezonde basis te leggen voor een nieuwe liefde.

Voor dit interview werd ik gastvrij ontvangen door Mayke Smit in haar gezellige knusse woning in Den Haag.


Al sinds haar jonge jaren heeft Mayke Smit een boek willen schrijven, vertelt ze. 'Ik was een groot liefhebster van de jeugdboeken van Guus Kuijer en stuurde hem een brief met mijn idee om schrijfster te worden en de vraag om tips. Ik kreeg een standaard getypte brief terug met alleen mijn naam erop handgeschreven. Hij kreeg zoveel brieven van belangstellende kinderen dat hij geen tijd had om ze allemaal persoonlijk te beantwoorden. Mijn teleurstelling was groot!' Ze hing de wens aan de wilgen en schreef vanaf toen alleen nog in haar dagboeken en brieven, en later veel voor haar werk.

Mayke: 'anderhalf jaar geleden zag ik op het Happinez-Festival een folder liggen voor de Oud & Nieuw schrijfweek van Geert Kimpen en Christine Pannebakker met daarop ‘Droom jij van je eigen boek?’. Dat maakte mijn ingedutte verlangen  om te schrijven wakker. Ik besloot mee te doen, al vond ik het wel spannend om oud en nieuw niet met mijn kinderen of mijn lief te vieren. Deze week meemaken was magisch! En leidde uiteindelijk tot het winnen van een boekencontract bij de schrijfwedstrijd die aan die week was verbonden.'

Het idee om in Los het verloop en de beleving van een training te beschrijven werd onder meer gevoed door het boek 'Rebuilding: when your relationship ends' en de door haar gevolgde opleiding 'Systemisch werken voor professionals'. Het verhaal van de hoofdpersonen in haar debuut is deels geïnspireerd op eigen levensgebeurtenissen en die van personen uit haar omgeving, aangevuld met een dosis fictie: ‘een beetje van mezelf en een beetje van Magie’. Het boek is een kruising tussen een chicklit en een therapie- of zelfhulpboek.

Uitgeverij De Brouwerij | Brainbooks bood Mayke het contract om Los uit te geven, misschien juist vanwege de bijzondere vorm. Dit resulteerde in een prachtig feestelijke boekpresentatie bij boekhandel Paagman in Den Haag, waarbij ze te midden van haar dierbaren en vrienden straalde en de sterren van de hemel zong.

Mayke heeft al leuke en positieve reacties op haar boek ontvangen; mensen herkennen zich in de kwetsbaarheid die wordt beschreven, en geven aan dat het boek inzichten verschaft en tot nadenken aanzet. En ze ook kan laten lachen. Humor is voor haar belangrijk. Haar boodschap is om meer 'oordeelvrij' te worden in relaties: er bestaan meerdere waarheden naast elkaar en wie zegt nu dat de ene beter is dan de andere? Het gaat er volgens haar om eerst oude patronen en verwachtingen te leren loslaten om daarna weer werkelijk te kunnen vastpakken.

In het verhaal heeft ze ook haar liefde voor zingen mooi kunnen verweven. In real life zingt ze vanwege haar drukke werkzaamheden bewust op projectbasis en niet in een ensemble dat elke week oefent.

Over haar schrijfritueel is ze heel stellig en bondig: 'stilte en goede cappuccino!’ Over zichzelf zegt ze: 'ik ben veelzijdig, heb een tomeloze energie en ben een rommelkont'. Een foto van haar werkplek was dus ook geen optie ;-).

Zelf lezen doet Mayke graag en heel divers: van beroepsgerelateerde tot spirituele boeken, Isabel Allende en de Amerikaanse Ruby Wax. Deze laatste bewondert ze om haar directheid, relativeringsvermogen en flinke dosis zelfspot die ze wel kan waarderen. Ze leest bij voorbaat geen thrillers, want dat is niet echt bevorderlijk voor haar nachtrust.

Op mijn vraag of ze al plannen heeft voor een tweede boek zegt ze in eerste instantie ‘nog niet direct’: nu staat vooral op haar agenda het verder promoten van het boek Los en de training ‘Sterker uit je scheiding’, die zij geeft en die overeenkomt met de training in het boek Los. Ze geeft ook lezingen over het thema echtscheidingsverwerking. Maar meteen daar achteraan laat ze weten dat dit schrijven wel naar meer smaakt en dat ze al allemaal situaties meemaakt die weer leuke anekdotes kunnen opleveren. Ik hoop het van harte, want van Los heb ik enorm genoten!

Foto Mayke: Ad Hupkes






1 opmerking: